03 April 2011

Ape khabar orang Sarawak?

Hari ni masuk dua hari dah ibu,amy & danish kat sarawak. Ibu call cakap danish mengamuk dalam flight,habis sume orang kat dalam tu kena marah..huhu..Sampai je kat airport Sibu,orang 1st yang tunggu ialah ipo (datuk), konon berlumba2 ngan anak-anak dia yang lain untuk sambut ibu.Yela,dah berapa tahun tak balik. Tapi itulah ipo,seorang ayah dan datuk yang sangat dan terlebih penyayang terhadap keluarganya. Memang keluarga kat sana sambut diorang mengalahkan orang balik Mekah la. 
Satu perkara yang sangat aku puji dan hormati keluarga di Sarawak ialah adik-beradik terlalu menghormati abang atau kakak yang lebih tua. Walaupun ibu jauh kat Semenanjung tapi adik2 dia akan tetap dengar kata dan nasihat walaupun masing-masing dah besar dan ade family sendiri. Bila dulu ibu cakap nak balik Sarawak,ade adik dia yang menangis gembira sebab terlalu lama tak jumpa. Jauh beza dengan sikap sesetengah pihak di kalangan kita,kadang2 ade yang sangat biadap dan kurang ajar bercakap dengan orang yang lebih tua padahal umur dah terlalu matang untuk berfikir. Dok sibuk mengungkit jasa yang ntah ape yang dia buat melainkan asyik nak mengumpat dan cari buruk orang je keje tanpa sedar ape orang dah buat untuk ubah hidup dia. Pantang orang jentik sikit orang 'kesayangan', terus hentam orang lain tanpa dengar penjelasan daripada kedua-dua pihak terhadap perkara yang berlaku. (Agaknye kena copy kot ayat yang jadi punca semua ni biar dia ternganga baca..sedangkan orang lain yang baca pun boleh agak lain macam je ayat)..pastu sibuk nak lencong salah sendiri & timbulkan masalah lain. Sori la ye,i tak akan ajak u malah haramkan langsung u turut serta dalam majlis i nanti even u sendiri pun tak ingin. Orang2 macam ni bukan menolong tapi akan merosakkan majlis...
Ops,terlebih sudah!
Berbalik pada family kat sarawak,ape lah agaknye diorang tengah buat sekarang ni..rindunye kat danish:(
Mesti ibu tengah kenyang dan puas makan sagu,lumik,kupas,terung dayang,ketam nipah dan bla bla bla lg (jeles,ok!)
dah le habis gambar2 masa raya,konvo n majlis tunang dia bawak utk tatapan family kat sane...mesti blushing i..hahhaha..
Ingat lagi masa ipo bagitau ipo tentang aku nak tunang dulu, bising orang tua tu nak cakap ngan aku..yela,cucu perempuan sulung..bukan aku tak nak cakap tapi dah tak mahir nak cakap Melanau..paham boleh le..
Ape2 pun,kami kat sini tumpang happy untuk ibu:)
Rezeki sedang menghampiri family kita dan InsyaAllah semua family kita akan balik sarawak yang terchenta.Amin..

p/s: balik bawak buah tangan banyak2 ye, Puan dayang Rosmawati...

No comments:

Post a Comment