09 October 2010

Zaman sekolahku bercerita 1

Setiap orang pasti ade kenangan manis sewaktu bergelar pelajar sekolah. Tipulah kalau tak pernah rindu waktu tu kan? Kalaulah dapat undur balik masa, aku rasa ramai yang tak sabar-sabar nak lalui kembali saat bergelar budak sekolah. Kadang-kadang ade satu perasaan meronta-ronta agar waktu dapat dipusing balik. Yela, zaman masalah takde...hidup cuma belajar, enjoy ngan kawan-kawan.
Kat sini aku terpangil nak kongsi kenangan masa sekolah...maybe ade kawan-kawan seperjuanga dulu yang terbaca ape yang aku luahkan ni kan...hehehehe.

PERSAHABATAN

1- seseorang yang pernah menjadi sahabat baik aku. Nama dia Intan Marlina. Kami kawan sejak darjah 3 lagi (lebih kurang 16 tahun lamanya). Dah jadi cikgu pun dia...kami pernah lalui suka duka bersama, sama-sama pergi sekolah masa form 3. Tiap-tiap petang akan sama-sama study kat library.Intan ni best student kami waktu tu dan kenapalah aku tak ikut jejak dia kan..hehe..kami pernah hampir-hampir kena kejar anjing masa nak pergi sekolah sampai terpaksa tumpang kereta orang yang kami tak kenal...darurat katakan..selalu bercerita pasal kadet polis (ade sorang senior kat sekolah waktu tu),salh cite pasal ape yang kami rasa waktu tu...banyak kenangan yang xmampu nak tulis kat sini sebenarnya...harap Intan pun akan sentiasa ingat kenangan tu sampai bila-bila-)

2- Siti Noor Azeana. Budak ni aku kenal masa mula-mula masuk form 1 dulu. Yang aku heran ngan dia ni, menonong je dia tegur aku padahal aku tak kenal dia. ingat lagi soalan pertama dia "kenal tak abang dino?" Dino mana entah tapi aku jawab jelah tak kenal. Dia yang aku pangil along ni minat kat ketua pengawas sekolah kitorang dan sejak tulah kami ni berkawan baik dan duduk sekali dalam kelas. Masih ingat lagi kitorang pangil kat ketua pengawas tu abang bawang (aku le yang tiba-tiba reka nama tu secara tak sengaja). Betapa fanatiknya along at abang tu hanya kitorang je tau. Banyak kenangan ngan along ni memandangkan kitorang duduk sebelah-menyebelah dari form 1 sampai form 3. Nak tau ape?
~kitorang selalu tdo dalam kelas terutama time sejarah padahal cikgu dok pandang je...ade kami kesah?
~kena kat sir Tan, cikgu bahasa inggeris kami. Waktu tu boleh pulak kitorang gurau2 sampai tercabut tudung..hahahha...ape lagi..
~ setiap kali pegi library, kitorang ni kan suka gambar pemandangan yang cantik. so, cari le buku-buku kulit tebal yang maybe harga mencecah ratus ringgit..jumpa je gambar yang kami nak, terus koyak page dan buat tak tau je...cikgu, sorry-)
Banyak la lagi kenangan tapi tu adalah antara yang tak dapat kami lupakan...

3- ita....ni sorang kawan aku yang ade sejarah tersendiri..kami rapat sebab ita tau aku satu sekolah rendah ngan sorang mamat n...nama dia Rais. Konon-konon aku jadi orang tengah bila dia suh aku bagi surat kat mamat tu..siap taruk bedak! hahhaha. pastu pernah time kelas pendidikan agama,  islam, waktu tu ustazah ade kat dalam kelas da dia suruh buat keje masing-masing. cam ne entah kawan ak sorang ni boleh sembang ngan kitorang sambil duduk atas meja. pastu boleh pulak dengan gaya berani dia tujuk kat ustazah yang tgh sembang ngan budak2 kelas konon2 ustazah tak dengar "awak,duduk bawah meja!" ntah macam mana waktu tu ustazah terpandang dia walaupun tak dengar ape yang ita cakap. dengan muka tekejut ustazah cakap "eh, kenapa kamu duduk atas meja?" hahahha...terus ita terkejut dan dia akhirnya sembunyi bawah meja.

4- sukma a.k.a mc kert...aku pegi sekolah sama2 ngan dia naik basikal..kitorang ni gamble..sampai sekolah dekat pukul 8 sambil buat muka tak bersalah...buku jarang ade kat tangan sebab semua sumbat dalam laci meja. Pernah kitorang panjat pagar dawai waktu cikgu meeting semata-mata nak beli aiskrim kat belakang kelas. Sebab nak tutup mulut ketua kelas, mc kert ni rasuah 1 kelas dengan belanja ais krim..hahhaha. kawan aku sorang nimemang pecah rekod bab2 cinta monyet sebab dia telah couple dngan dua orang lelaki sekali gus! Kat manalah dia sekarang ni ye-(

5- siti jurita a.k.a mc jue- ni sorang terus hilang berita..seorang yang kelakar..pernah kena hukum duduk bawah bawah okeh sir Tan..hahhaha pastu dia ni minat kat sorang abang senior sebelah blok. masakelas abang tu kosong (pegi lab kot)  senyap2 dia letak kad raya atas meja abang tu...ape lagi kena gelak kat kelas diorang le..mana tak, diorang tahu sape punya angkara...hahhahaha

6- ramai lagi kenangan ngan kawan2 termasuk zila,niza,,ramai lagi la..tapi yg ni aku tak boleh lupa.

Rasanya stop dulu la ye kenangan zaman sekolah nga kawan-kawan ye...nanti kite sambung dengan "zaman sekolahku bercerita 2" pulak dengan bab cinta monyet...tungguuuuuuuuu-)

No comments:

Post a Comment